Sziasztok!
Ezúttal egy olyan dologgal jöttem, amit nem hittem volna, hogy valaha is fogok csinálni. Ez pedig egy K-pop iparról szóló interjúnak a magyar fordítása! Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én szeretek minél több dolgot megtudni arról, hogy igazából milyen is a kedvenceim élete, és hogy min mennek keresztül... Hiszen nagyvonalakban mindenki tudja, igazából ez egy szörnyű ipar.
Amikor megtaláltam ezt az interjút a Tahiti egyik ex-tagjával, Sarah-val, és elolvastam, azonnal úgy döntöttem, hogy életemben először lefordítok valamit és megosztom a magyar kpopperekkel is. Szerintem ez egy olyan téma, amiről tudnia kell a rajongóknak, és nem csak a nagyszerű dolgokat kell észrevenni, mert sajnos EZ IS RÉSZE ennek az iparnak.
A közeli jövőben lesz még egy interjú, amit lefordítok ugyan erről a témáról, ugyan erről az oldalról. Annyi különbséggel, hogy a következő interjúban az alany nem Sarah, hanem a mára már feloszlatott ChoColat egyik tagjával Melanie-vel a középpontban.
Az eredeti interjút ITT találhatjátok!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Üdv olvasók egy újabb epizódjában a...
Ez alkalommal a Kpopalypse interjú alanya Sarah Wolfgang, korábban a Tahiti nevű K-pop lánybanda tagja.
Pár hónapja, Sarah Wolfgang Reddit
(közösségi oldal) ”Kérdezz Tőlem Bármit” posztja felkeltette a figyelmem. Sarah
(más néven HanHee) a Tahiti tagja volt a csapat még trainee időszakában, de nem
tudott velük maradni elég ideig ahhoz, hogy ő is debütálhasson. Sarah megnyílása
a Tahitivel töltött idejéről üdítően őszinte és nyílt volt.
Következtetések, amiket már saját
tapasztalatból is levontam:
·
A Training egy K-pop csapatban ténylegesen
nehéz munka, el sem tudod képzelni mennyire.
·
A pénzelosztás szörnyű az előadóknak
·
Majdnem mindenki, aki idol átesett
plasztikai műtéten
·
A bandáknak elkerülhetetlenül vannak belső
konfliktusaik és tagjaik, akiket kiközösítenek.
·
Az idol diéták szarok, főleg a nagyobbak
(nos, talán a kisebbek - a nagyobbak túlságosan hizlalhatnak)
Azt gondoltam "végre valaki, aki nem
fél elmondani, hogy hogyan is működik valójában, ez a személy valószínűleg
csodás interjú alany lenne", és volt is néhány extra kérdésem, úgyhogy
felvettem vele a kapcsolatot és e-mailezéssel töltöttük a következő pár hónapot,
ahol a saját szemlélete, a Tahiti és maga a K-pop általánosságban volt a téma.
Élvezzétek!
Szia!
Hogy vagy? Válaszolj annyi és olyan pici részletekben, ahogy csak tudsz.
Jól
vagyok. Nemrég költöztem LA-be, és bár az élet jelenpillanatban sokkal
nehezebb, ez egy olyan tapasztalat, amit sose szerezhettem volna meg másképpen.
Jó
ezt hallani! Milyen értelemben találod az életet nehezebbnek LA-ben, mint
Koreában?
Korea
egy csodás hely, hogy ott élj abban az esetben, hogyha a) rengeteg pénzed van,
vagy b) van valami, amit nagyon jól csinálsz (pl.: beszélsz angolul
annyira, hogy taníthasd, underground tánc a megélhetésért). LA azért fogott ki
rajtam, mert nehéz munkát találnom... nincs diploma – limitáltak
munkalehetőségek.
Bárki,
aki LA-ből olvas, segítsünk Sarah-nak! Írj munkalehetőségeket a komment szekcióba.
Haha,
köszi.
A
folyamatról szeretnélek kérdezni, ami eljuttatott téged odáig, hogy egy K-pop
csapat tagja légy. Mi volt az elsődleges késztetés arra, hogy belépj egy ilyen
iparba?
Sohasem
vágytam arra, hogy belépjek a K-pop iparba. Igazság szerint mindig is színésznő
szerettem volna lenni. A színészkedést nagyon fiatalon kezdtem és mindig is a
szenvedélyem volt. Először egy színészi melóra jelentkeztem az ügynökséghez. Ez
később ahhoz vezetett, hogy leszerződtem az ügynökséggel, hogy a K-popot
egyfajta ugrólécként használjuk a színészi karrieremhez.
Hogyan
következett be az a változás, hogy színészkedés helyett az éneklést hajszoltad
elsősorban?
Nem
hiszem, hogy a változás olyan hamar következett be, amennyire valószínűleg
kellett volna. Azért szerződtem az ügynökséggel, hogy felhasználjuk a K-popot,
mint egy lépcsőfok, hogy bekerüljek Korea színész világába. Én, természetesen,
félretettem a színészkedést, hogy a K-pop karrieremre koncentráljak. Egészen
addig nem realizálódott bennem igazán, hogy zenével akarok foglalkozni, míg el
nem hagytam az ügynökséget.
Visszatekintve
mit gondolsz mennyire realisztikus megoldás, a K-popot arra használni, hogy
színész légy Koreában? Úgy látod, hogy másoknak bevált, vagy egyszerűen nem
járható út csak azoknak, akik a magasabb szinteken vannak?
Szerintem
eléggé lehetséges. A koreai szórakoztató iparnak semmi köze a tehetséghez.
Amihez viszont igen az a) az ügynökséged tud, vagy nem tud fizetni azért, hogy
támogassa a hírneved, promotáljon, vagy b) független attól, hogy nagy-e rád a
kereslet, mert az ügynökséged már átesett az a) lépésen. Mármint, ott vannak ezek az alkalmi színészek/előadók,
akik éveket töltenek a fényben (általában ügynökség nélkül), akik lehetséges,
hogy szörnyen tehetségesek... de az aktuális entertainment az, ami segít
bárkinek is, hogy bármiféle reflektorfény érje.
Sarah Wolfgang, a tréning alatt |
Úgy
tudom, hogy végül nem debütáltál a Tahitivel, de részt vettél egy szitkom
stílusú valóságshowban a trainee időszak alatt. Letudnád írni milyen volt az az
élmény?
Felvettem
az első albumot, és félúton a készítés közben eljöttem. Azonban a valóságshow
teljes felvételen részt vettem. Egyértelműen egyszer az életben féle élmény
volt! Végig mentünk az egész procedúrán, onnantól kezdve hogy szuper korán
keltünk, át a haj és smink készítésen, egészen addig hogy végre sorra kerüljünk
a felvételre.
Eltudnád
mondani az album felvételének menetét a tapasztalataid alapján?
Azzal
kezdődött, hogy meghallgattunk egy zenei alapot a guide*-dal együtt felvéve.
Sokszor meg kellett hallgatnunk, újra és újra. Pár héttel később megkaptuk a
szöveget. Megtanultuk, és elvittek minket egy stúdióba. Mindegyikünk sorra
került, hogy felvegye a részeket, amiket neki szántak. Hogyha valaki nem
teljesített jól, akkor valaki más kapta az érintett sorokat... és így tovább.
A
saját vokálodból mennyi végezte mégis a Tahiti féle dalok között, mint például
a Tonight? Vagy rászinkronizált a többi lány?
Nem
vagyok benne biztos, hogy mennyi került rá, hiszen sok hangot megváltoztattak.
Figyelemmel
kíséred a Tahiti aktivitását mióta elhagytad a csapatot? Kíváncsiságból, nosztalgiából
vagy bármi más miatt?
Sose
éreztem nosztalgiát a csapat elhagyásával kapcsolatban. Úgy érzem egy remek
tapasztalat volt. Ha újra meg kéne tennem, egyértelműen tudom, hogyan tenném
második alkalommal. Úgy érzem ez a tapasztalat megváltoztatott, mint
személyt. Őszintén összetört többféle képen is, de rengeteg mindenre
megtanított saját magamról.
Tisztában
vagy a jelenlegi zenei tevékenységeikkel?
Néha
látok friss infókat a Twitteremen. Még mindig twitter barát vagyok sokukkal.
A
következő kérdés halmaz nem veled, a bandával vagy az ügynökséggel kapcsolatos,
hanem olyan dolgokkal, amiket megtapasztalhattál a trainee időszak alatt.
Először is, mit gondolsz mi a legnagyobb tévedése a K-pop világáról egy olyan
személynek, aki épp csak belép egy ügynökségbe?
Rengeteg
dolog történik zárt falak mögött... Nehéz mindent megérteni anélkül, hogy
ténylegesen átmenne rajta az embert. Úgy gondolom rengeteg ember legnagyobb
félreértése, hogy a dolgok majd simán alakulnak. Habár a kemény munka
egyértelműen olyan dolog, amire mindenki számít, mégis a valóság felülmúlja
bárki elképzelését.
Sarah Wolfgang, a tréning alatt |
Sokat
hallani arról, hogy az előadók túl vannak hajszolva, hogy némelyikük csak két
órát alszik éjszakánként. Úgy érzed, hogy ezt a helyzetet a csapatok tagjai
gyakran megtapasztalják?
Szerintem
ez minden ügynökségnél eltérő. Nem mondom biztosra, de néhány dolog szándékosan
van felfújva, hogy tetszetős legyen a hírekben. Én összesen egy napot tudhatok
magam mögött, amikor egyáltalán nem aludtunk (a két napos folyamatos MTV
forgatás miatt). De a napok többségén akar néggyel több óra alvásra is
lehetőségünk volt, attól függően, hogyan alakult a programunk/beosztásunk.
Van
egy dolog, ami nagyon érdekel az Idolokkal kapcsolatban, amiről ritkán hallani;
ez pedig a drog használat. Most nem csak az illegális, szórakozásra használt
drogokra gondolok, hanem a legális, teljesítmény-fokozó drogokra is. Tudom
személyes tapasztalatból, hogy a nyugati zenei világban a drogok mindenhol ott
vannak. Nem kifejezetten a te bandádról kérdezlek, hanem hogy hallottál-e erről
bármit is az iparban töltött időd alatt. Szerinted Koreában más a helyezhet,
vagy jobban hasonlít a nyugati példára, mint azt az emberek gondolnák?
Mindenféle
drog illegális Koreában. Tudomásom szerint nagyon nehéz szembe kerülni ilyenekkel.
És hogyha még elég szerencsés is vagy... nagyon sokba kerülnek. Hallottam
bizonyos K-pop csapatok droghasználatáról (kizárólag a Medián keresztül), de
sohasem tapasztaltam meg első kézből.
Amikor
valaki tréning alatt áll, mennyi saját tulajdonotok van valójában? Dolgok, mint
például a ruhák a sajátjaitok vagy minden az ügynökség tulajdona?
Amikor
először beköltöztem a dormba, két nagy bőröndöt vittem és a laptopom.
Telepakoltam a bőröndöm ruhákkal és néhány tankönyvvel, mert akkoriban online
kurzuson vettem részt.
Ha
ismernél valakit, aki azon lenne, hogy belépjen a K-pop iparba, milyen tanáccsal
látnád el?
Akárkinek,
aki beleszeretne csöppeni, azt a tanácsot adnám, hogy ne tegye. Azt mondanám,
hogy inkább válasszák a hosszabb utat... Először próbálkozzanak az underground
zenével Koreában (hogyha nagyon beakarnak kerülni a Koreai iparba), és küzdjék
fel magukat a célig. Ez elfogja árulni, hogy a) igazán zenét szeretnél csinálni
(mert nehéz underground előadónak lenni), és b) elég erős vagy-e, hogy kitarts
mellette. Ez az iparág romlott. Hogyha nem vagy felkészülve - felfog
emészteni.
Tekintve
a média beállítását arról, hogy milyen az élete az idol csapatoknak, mik azok a
dolgok, amiket a K-pop média eltalált? Másrészt viszont mi az, amit a
legtöbbször mutatnak be szörnyen rosszul?
Szerintem
a legnagyobb dolog, amit rosszul tálalnak, azaz hogy az élet, mint K-pop
előadó, vagy szimplán, mint trainee szuper ragyogó. De egyáltalán nem lesz káprázatos,
amíg körülbelül négy éve része nem vagy... Viszont amiben igazuk van azaz, hogy
a kpop művészek (még így is, hogy nem szeretem őket művésznek hívni) szörnyen
keményen dolgoznak azért, hogy felléphessenek.
Nyilvánvalóan
a K-pop előadók nem művészek. Inkább úgy írnám körül őket, mint egyfajta bemutatócsoport,
akik egy, vagy több személy elképzeléseit hivatottak látvánnyá alakítani a
színpadon. A különbséget úgy írnám le, mint a kőműves és az építész között.
Pontosan!
Akkor
ez egy helytálló meglátás?
Az
egyetlen különböző dolog az lenne, hogyha egy épületről beszélünk, akkor az
építész kapja a legtöbb elismerést. Viszont a K-popnál a csapat kapja azt.
Volt
bármilyen lehetőség, hogy részt vegyél a dolgok művészi oldalán?
Számomra
semmi. A legtöbb óra, amit kaptam az tánccal kapcsolatos volt... és ott is
kaptunk egy koreográfiát, amit meg kellett tanulnunk lépésről lépésre... aztán
előadni lépésről lépésre.
Gondolod,
hogy csak az a lényeges melyik ügynökség alatt vagy Trainee, vagy esetleg más
is közrejátszik?
Ismerek
néhány ügynökséget, amik lehetőséget kínálnak a Trainee-knek arra, hogy
megtanuljanak zenét szerezni. Szerintem ez nagyszerű! Így a Trainee-knek
esélyük van arra, hogy megmutassák a művészi adottságaikat.
Mennyire
vannak tisztában a Trainee-k a véleményekkel és pletykákkal, amik terjengnek
cégen kívül a médiában, míg a tréning időszakot töltik?
A
trainee-k nagyreszt... elvannak vágva a külső világtól - nincs telefon, nincs
internet.
Tapasztalataid
szerint, a kommenteket a publikumtól vagy/és fanoktol a cikkekhez kapcsolódóan
figyelemmel kísérik és/vagy fontosnak tartják az előadók vagy az ügynökségek?
Mennyire van befolyásuk az ilyen kommenteknek?
Nem
vagyok biztos benne, de szerintem az ügynökségek komolyan veszik a tanácsokat
és kommenteket, hogy fejlesszék a csapatot.
A
fellépők kapnak bármiféle oktatást arról, hogyan kerüljék el a problémás
viselkedést vagy az összetűzést keltő kijelentéseket/véleményeket? Esetleg
"kulturális érzékenység" tréninget azért, hogy elbánjanak a külföldi
médiával vagy rajongókkal?
Úgy
gondolom ez nagyban függ az ügynökségtől. Sose kaptam semmilyen órát arról,
hogyan birkózzak meg a médiával/rajongókkal más országban. Szerintem amilyen
sokféle most a K-pop, a kulturális érzékenységet a tagok is megoldják egymás
között.
Tudom,
hogy nem szereted a K-popot zeneileg. Nevezd meg néhány olyan kedvenc előadód,
akik inspirálnak vagy akiknek élvezed a munkájukat - bármilyen műfaj lehet.
Szeretem
a Jazzhop-ot. A kedvenc előadóim [Nem tudom itt a művészt kellene-e használnom –
Minrigó xX] közé tartozik Kero One, Nujabes, Shirosky, Re:Plus, és DJ Okiwari.
Sarah Wolfgang, a tréning alatt |
Tisztában
vagyok vele, hogy a K-pop trainee-k és az új csapatok nem keresnek valami sok
pénzt, és hogy sok tartozásba keverednek. Hallottam emberekről, akik
másodállásban dolgoztak, csak azért, hogy boldoguljanak. Találkoztál vagy hallottál
emberekről akiknek a tanórák mellett fel kellett venni extra melót azért,
hogy legyen egy kis keresetük? Ha igen, milyen munka volt ez, egyáltalán hogyan
volt rá idejük?
Nagyon
sokszor a tanórán kívüli tevékenységek nem engedélyezettek. Személy szerint én
még sosem hallottam senkiről, aki másodállásban dolgozott volna.
"Szülői
nyomás" - sokszor hivatkoznak rá az emberek, azért hogy elhagyják az idol
csapatokat még az első frázisokban, és látszólag jó okkal teszik ezt.
Véleményed szerint a szülők tisztában vannak azzal, hogy milyen életet élnek a
lányaik, fiaik, mint trainee vagy mint a tagja egy fiatal, ismeretlen
csapatnak? Esetleg a rózsaszín köd elhomályosítja a látásukat?
Úgy
hiszem nagyon sok Trainee és a szüleik nincsenek tisztában azzal, hogy mi
játszódik le a színfalak mögött. Sokszor, amikor a szülők a zenélés ellen
vannak, az azért történik, mert igazából magával a művészettel van problémájuk.
Tudják, hogy az esélyek gyengék, és az értékes tanulásra szánható idő
vesztegetése nem egy olyan dolog, amit látni szeretnének a gyerekük részéről.
Az
ügynökségek felvesznek olyan embereket, akik egyensúlyt akarnak teremteni a
Trainee élet es a külső tevékenységek, mint például a tanulás között, vagy
ezeknek az egyéneknek egyáltalán nincs esélyük és átnéznek rajtuk, egy olyan
érdekében, aki elkötelezetten csak idol akar lenni?
Egyértelműen
valaki, aki nagyobb mértékben elkötelezett. A tréning hogy idol legyen valaki
huszonnégy órás meló. Az ügynökségek nagy része nem akar olyat, aki fél lábbal
még a tanulást részesíti előnyben. Valójában nekem is fel kellett adnom az
iskolát, és úgy döntöttem, hogy a GED* elegendő lesz, mint ahogy sok másik diák
is teszi.
Szerinted
az ügynökségek miért hangoztatják ennyire az alázatot?
Szerintem
azért várják el tőlünk, hogy alázatosak legyünk, mert rengeteg ember az
iparágban nem az. Azt akarták, hogy tudjuk hogyan legyünk alázatosak, mielőtt rájöhettünk
volna, hogy igazából mi csak a szarok vagyunk (bocsánat a nyelvezetért, de ez
volt az egyetlen módja, hogy rendesen kifejezzem ezt).
Mit
gondolsz az ügynökségek miért szigetelik el a Trainee-ket a külső világtól
olyan nagymértékben? Milyen előnyt szolgál ez nekik?
Úgy
gondolom azért, mert meg akarjak védeni őket a negatív nyilvánosságtól és
malőröktől.
Miért
döntöttel úgy, hogy tartasz a Redditen egy ”Kérdez Tőlem Bármit” eseményt?
Azért
akartam megcsinálni, hogy őszinte legyek magammal és a netes közösséggel. Ez
egy annyira rejtett téma, amit olyan kevesen ismernek, és örültem, hogy kissé rávilágíthattam
a témára.
Köszönöm,
hogy elvállaltad az interjút, Igazan értékelem!
Nincs
mit!
Hogyha
bármi van, amit meg szeretnél osztani az olvasóimmal az élményeidről vagy az iparról,
kérlek, tedd meg!
Habár
rengeteg idol keményen dolgozik, hogy az előadásuk csodás legyen... sok dal
mögött nagyszerű szerzők és koreográfusok állnak, akik még keményebben
dolgoznak, hogy mindezt összhangba hozzák. Őszintén úgy érzem, hogy egy igazi
rajongónak jobban kéne arra koncentrálni, hogy minden szempontból támogatja egy
idol csapat zenéjét - inkább, minthogy csak magát az Idolt. Továbbá az ipar
túlmutat a csicsán és csillogáson. Ne hagyd magad becsapni azzal, amit a TV-ben
látsz!
Sarah Wolfgang, 2014 Augusztusa |
Ez
volt minden a jelenlegi epizód Kpopalypse interjúnkból!
Ismersz vagy
ismertél valakit, aki a K-pop világával foglakozik, és szívesen adna interjút?
Hogyha igen, akkor lépj velem kapcsolatba!
-----------------------------------------------------------------------------------------
*általában értelmetlen szöveg, amivel reprezentálják, hogy később hogyan kell felénekelniük a dalt
*a minimum követelmény, ahhoz, hogy valaki le érettségizzen, vagyis ez a lényege
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése